پروانه فعالیت رسمی نخستین موزه فوتبال کشور در تبریز صادر شد
تبریز - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجانشرقی گفت: پروانه فعالیت رسمی نخستین موزه فوتبال کشور با عنوان «موزه فوتبال آذربایجان» در تبریز صادر شد.
به گزارش ایرنا، احمد حمزهزاده، افزود: پروانه فعالیت رسمی این موزه از سوی ادارهکل موزهها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر شده است و فعالیت رسمی آن در راستای جلب رضایت گردشگران نقش بسزایی خواهد داشت. وی اظهار داشت: با توجه به سابقه و نقش تبریز و چهرههای نامدار استان در عرصه فوتبال کشور، فعالیت موزه فوتبال آذربایجان در تبریز از جذابترین ظرفیتهای گردشگری بوده که به همت شهرداری تبریز گردآوری شده و فعالیت مجدد خود را از سال ۹۷ در ساختمانی جدید آغاز کرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجانشرقی همچنین با اشاره به سابقه درخشان تبریز در عرصه موزهداری و نقش مؤثر آن در حفاظت از آثار تاریخی منطقه و معرفی آنها گفت: این استان و تبریز به واسطه دارا بودن موزههای متعدد و برخوردار از تنوع موضوعی قابل توجه، آثار ارزشمند تاریخی، فرهنگی و هنری متعددی را در خود جای دادهاند.
آذربایجان شرقی ۲۱ موزه دارد که موزه آذربایجان، موزه قاجار، موزه قرآن و کتابت و موزه مشروطه و سنجش تعدادی از آنها است.
اعطای وام به زنان سرپرست خانوار برای توسعه مشاغل خانگی
قزوین- مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قزوین از اعطای وام قرضالحسنه به زنان سرپرست خانوار، بد سرپرست، دختران مجرد بالای ۴۰ سال و بانوان فارغالتحصیل خبر داد.
صدیقه ربیعی در نشست با حضور نمایندگان صندوق کارآفرینی امید بهمنظور اعطای وام قرضالحسنه به زنان، تصریح کرد: طبق تفاهمنامه منعقده معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و صندوق کارآفرینی امید تا پایان سال به زنان سرپرست خانوار دارای طرح توسعه مشاغل خانگی وام قرضالحسنه پرداخت میشود.
وی افزود: هدف از پرداخت این وام توانمندسازی، توزیع فرصتها، منابع و امکانات بین زنان سرپرست خانوار در مناطق کم برخوردار استان است، همچنین این تسهیلات بهمنظور رفع نیازهای ضروری، راهاندازی یا توسعه مشاغل خانگی و کسب و کارهای خرد و کوچک و ارزشآفرین اعطا میشود. به گزارش روابط عمومی استانداری قزوین، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قزوین بیان کرد: افرادی جهت اخذ تسهیلات از سوی این اداره کل معرفی میشوند که در دوره تکمیلی آموزش توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار فعال در عرصه مشاغل خانگی حضور داشته و موفق به طی دوره و نهایتاً راهاندازی کسبوکار شدهاند.
بافت سنگی از بین رفته «ورکانه» باید برگردد
همدان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان از شکایت این سازمان از تخریبکنندگان بافت سنگی روستای گردشگری ورکانه خبر داد و خواستار بازگرداندن بافت سنگی از بین رفته شد. روستای ورکانه بهدلیل بافت سنگیاش در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
به گزارش ایسنا، علی مالمیر گفت: «بافت سنگی از بین رفته ورکانه باید برگردد و اگر دهیاری و شورا که مسئول هستند ورود پیدا نکنند، مجبوریم پیگیری حقوقی کنیم.» او با اشاره به اینکه دو سال قبل با پیگیریهای میراث فرهنگی بافت سنگی این روستا ثبت ملی شد، اظهار کرد: پس از ثبت به دهیار و شورا ابلاغ و تأکید کردیم که بافت روستا واجد ارزش است و نباید از بین برود.
وی با بیان اینکه در این راستا جلسهای هم در معاونت عمرانی استانداری برگزار شد، ادامه داد: هر شخصی که مجوز ساخت و ساز در روستای ورکانه را صادر میکند باید از قبل از اداره میراث فرهنگی استعلام کند و ساخت و سازها براساس آن انجام شود.
مالمیر گفت: اگر دهیاری روستا پروانه ساخت و ساز را صادر کرده و از میراث استعلام نکند یا بدون مجوز کاری انجام گیرد مسئولیت کنترل آن با میراث فرهنگی نیست و دهیاری مسئول است.
وی با اشاره به اینکه در روستای ورکانه ساخت و سازهایی انجام شده که به بافت آسیب رسانده است، گفت: اعتقاد داریم اینگونه ساخت و سازها که استعلام یا نظارت نمیشود، تخلف دهیاری است و میراث فرهنگی موضوع تخلف دهیاری را پیگیری میکند. میراث فرهنگی اگر از این کانال به نتیجه نرسد مجبور است اقدامات حقوقی علیه متقاضی که تخلف کرده است، انجام دهد.
مرزبانی هوشمند در ایلام
ایلام - فرمانده مرزبانی ایلام گفت: هوشمندسازی و ایجاد دیوار آتشین نوار مرزی استان در دستور کار ستاد فرماندهی مرزبانی کشور قرار دارد.
سرهنگ کیاست سپهری، در نشست خبری با اصحاب رسانه استان ایلام اظهار داشت: با ایجاد مرزبانی هوشمند میزان استفاده از نیروی انسانی کاهش مییابد و همچنین سرعت، دقت، صحت و تسهیل در ارتباطات تجاری و مسافری در پایانههای مرزی افزایش پیدا میکند.
بهگفته وی در قالب این اعتبارات تا پایان مهرماه ۶ پاسگاه نوار مرزی فاقد برق به سیستم برقرسانی سراسری متصل میشود.
وی با بیان اینکه نوار مرزی استان ایلام به وسعت ۴۳۰ کیلومتر یکی از امنترین مرزهای کشور است، یادآور شد: برای ایجاد ثبات و امنیت پایدار در طول نوار مرزی، مراودههای متعددی با مسئولان عراقی صورت گرفته است و همکاری نزدیک و حتی گشت مشترک با مرزبانان عراق انجام میشود.
آذربایجان در سوگ فخر الذاکرین
مردم آذربایجان و شیفتگان اهل بیت(ع) به سوگ یک ذاکر و پیرغلام اهل بیت نشستهاند. فیروز زیرککار مشهور به فخرالذاکرین از مداحان اهل بیت(ع) کشور در سن ۸۰ سالگی بهدلیل ناراحتی قلبی در یکی از بیمارستانهای تبریز در گذشت.
استاد زیرک کار بیش از 70 سال اشتغال به «دارکشی قالی» یا همان «اتوی قالی» داشت و بر اهل فن پوشیده نیست که شغل مزبور علاوه بر حساسیت بالا، یکی از سختترین و پرمشقتترین رشتههای قالی است. او این شغل را از پدرش آموخته بود و تا 30 سالگی نزد او کار میکرد. استاد زیرک کار هیچ گاه مداحی را شغل اصلی و محل کسب درآمد ندانست و در جایگاه تأمین معاش قرار نداد.
به گواهی شاهدان عینی، استاد سالهای متمادی در کارگاه محقر ولی مملو از صفا درحالی مشغول کار بود که عشقورزی به ساحت مقدس اهلبیت(ع) را اولویت قرار داده و از آن مغفول نماند.
غالب اشعار نغزی که در مجالس از او شنیده شده است، در همین کارگاه بر محفوظاتش افزوده شده است و گویی با ریتم کوبیدن چکش بر میخهای آهنین، ضربان قلب مالامال از عشق به ذوات مقدسه را تنظیم کرده است.
این مداح و شاعر فقید اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، مداحی را از هیأت عزاداران شهدای کربلا در محله دوه چی تبریز آغاز کرد و تا آخرین روزهای عمرش همچنان به این عشق و علاقه خود بدون کوچکترین چشمداشت مالی ادامه داد.
مهدی خادم آذریان ذاکر اهل بیت(ع) و مسئول خانه مداحان استان آذربایجان شرقی درباره شخصیت این پیرغلام اهل بیت(ع) به ایرنا، گفت: برخی عناوین مثل سلطان الواعظین یا شمس الذاکرین که به مداحان بزرگ میدهیم، به نوعی صوری و تعارف است ولی لقب فخرالذاکرین به معنای واقعی کلمه، برازنده مرحوم زیرک کار بود. او یک الگوی بینظیر برای مداحان بود و به نظرم سالها طول میکشد تا جامعه مداحان چنین ذاکری را به خود ببیند.
به دنبال واکسینه نشدن دامهای اهلی
طاعون حیات وحش کلاه قاضی را به کام مرگ کشید
زهرا کشوری
خبرنگار
طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک ملی کلاه قاضی اصفهان حدود ۱۸۰ کل و بز وحشی را کشت. بنابر گمانهزنیها شمار تلفات بیشتر از این بوده اما به علت صخرهای بودن منطقه، در هنگام پایش، تلفات بیشتر از چشم محیطبانان و کارشناسان پنهان مانده باشد.
حسین اکبری، معاون پایش محیط زیست اصفهان به «ایران» میگوید: «پارک ملی کلاه قاضی برای نخستین بار زمستان سال گذشته شاهد مرگ و میر کل و بزهایش به علت شیوع طاعون بود.» پارک ملی کلاه قاضی یکی از شاخصترین زیستگاههای کل و بز در کشور است. چند دهه ساخت و ساز در اطراف کلاه قاضی این پارک را به تدریج به شهر صنعتی اصفهان نزدیک کرده و مزارع نیز آن را به محاصره درآورده اند، آنطور که اکبری میگوید: «با شروع گرمای تابستان و کم آبی، حیاتوحش کلاه قاضی از ارتفاعات و بالادست به سمت آبشخورها آمدند تا از منابع آبی استفاده کنند که دامهای اهلی از آن استفاده می کنند.» شریک شدن دامهای اهلی در منابع آبی و آبشخورهایی که برای حیات وحش در منطقه کلاه قاضی ایجاد شد باعث سرایت این بیماری از دامهای اهلی به حیات وحش این پارک ارزشمند شد. اکبری میگوید: «منشأ این بیماری اغلب دامهای اهلی هستند. همچنین عدم تزریق واکسن پیش از ابتلا هم که برعهده سازمان دامپزشکی است میتواند یکی از دلایل شیوع آن باشد.» سازمان دامپزشکی کشور از طاعون بهعنوان درد بیدرمان حیات وحش ایران نام میبرد. راهکار این سازمان برای دور ماندن حیات وحش کشور از طاعون نشخوارکنندگان کوچک، بستن راه ورود دامها به پارکهای ملی و زیستگاه است. چون واکسن جلوگیری از شیوع این بیماری، نه به اندازه کافی در کشور تأمین میشود و نه به اندازه لازم وارد میشود. کارشناسان این سازمان اعتقاد دارند با توجه به کمبود واکسن، اگر سازمان حفاظت محیط زیست از اجاره دادن عرصههای مجاور مناطق حفاظت شده به دامداران خودداری کند و مانع ورود دام ها به مناطق حفاظت شده شود، میتواند حیات وحش را از خطر جدی نابودی محفوظ دارد.این شرایط باعث شده تا هر ساله تعدادی از گونههای گیاهخوار کشور در مناطق چهارگانه از دست برود.
کارشناسان محیط زیست هم تنها راه جلوگیری از شیوع بیماری طاعون را واکسینه کردن دامهای اهلی میدانند تا حضور آنها در مناطق باعث کشته شدن حیات وحش نشود. این وظیفه به عهده دامپزشکی کشور است اما بهدلیل کمبود واکسن آن، نیاز به پیگیری و درخواستهای مکرر از محیط زیست، اغلب هنگامی انجام میشود که کار از کار گذشته است.
آمارهای سازمان محیط زیست نشان میدهد برای حفاظت از حیوانات دامی در برابر طاعون، به ۵۰ میلیون دوز واکسن این بیماری نیاز است. اما تولیدات داخلی و واردات آن در نهایت بتواند یک میلیون دام را در مقابل این بیماری واکسینه کند.
طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) یک بیماری ویروسی مسری و بسیار خطرناک است که عمدتاً گوسفند و بز اهلی و وحشی به آن مبتلا میشوند. از علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، التهاب و جراحات دهانی، اختلال تنفسی و سرفه، ذات الریه، التهاب رودهها و اسهال است که در نهایت منجر به مرگ حیوان میشود. بیماری طاعون نشخوارکنندگان ابتدا برهها و بزغالهها که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و سپس حیوانات بالغ و مسن را از پای در میآورد.
این بیماری صرفاً از طریق دام های اهلی به نشخوارکنندگان وحشی بخصوص کل و بز منتقل میشود.این بیماری از سال ۸۹ در ساریگل شیوع پیدا کرد و تاکنون در زیستگاههایی از جمله هفتاد تپه اراک، طالقان و خرمنه سر طارم صدها نشخوارکننده مانند کل و بز و قوچ و میش را به کام مرگ فرستاده است. کاهش تعداد این گونهها و کمبود طعمه برای گوشتخواران، در ادامه حیات وحش کشور را با خطر جدی مواجه خواهد کرد.
اکبری میگوید: «پس از تأیید وجود این بیماری در کلاه قاضی، اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با هدف بهبود اوضاع، برخی اقدامات از قبیل «تشکیل ستاد مدیریت بحران»، «ضدعفونی کردن آبشخورها»، «پایش مستمر و معدوم کردن بهداشتی لاشهها»، هماهنگی با اداره دامپزشکی برای واکسیناسیون دامهای اهلی حاشیه پارک ملی و.... را اجرایی کردهاند.»
البته اکبری ورود دام به منطقه کلاه قاضی را غیر ممکن میداند اما به گفته او این پارک در معرض تهدید دامها و مزارع اطراف است. پارک کلاه قاضی از گذشته تاکنون مسیر مهاجرتی دامهای کوچروبوده است. بنابراین او احتمال میدهد یکی از گلهها که از این مسیر عبور کرده است آلوده بوده یا دامها از مزارع اطراف به کلاه قاضی جسته و حیات وحش پارک را به دام طاعون انداخته باشند.
احتمال زنده ماندن در تصادفهای سیستان و بلوچستان فقط 30 درصد!
سبقت مرگ در جادههای پهناورترین استان کشور
پریسا عظیمی
خبرنگار
سیستان و بلوچستان، استانی که با داشتن ۲۳۰ هزار و ۵۶۶ کیلومتر جاده، بزرگترین شبکه جادهای کشور محسوب میشود و ۱۰.۷ درصد کل جادههای کشور نیز در آن واقع شده اما از حداقل بزرگراه های استاندارد برخوردار است. رانندگان دائمی که درجادههای این استان تردد دارند، میگویند تقریباً کسی نیست که پا به جادههای سیستان و بلوچستان بگذارد و حادثه تلخ تصادف را تجربه نکرده باشد؛ میگویند، جادههایش بوی مرگ میدهند. گاهی کار به تصادفهای زنجیرهای هم میکشد مانند تصادف زنجیرهای مسیر زابل- زاهدان در سال 96 که ۳۳ نفر مصدوم داشت. حکایت حال و روز این جاده را مردمانش خوب میدانند. رانندگان خودروهای سنگین کم عرض بودن این جاده را از مشکلات اصلی آن عنوان میکنند.
«موسی میری»، از رانندگان شب رو در این جاده است، راننده اتوبوسی که به گفته خودش ۱۵ سال است در جاده زابل- زاهدان تردد میکند. میگوید: در این مدت رسیدگی مناسبی به وضعیت جاده نشده است؛با هر وسیله نقلیهای به این جاده برویم امنیت جانی نداریم.
«عباس جهانی»، راننده ترانزیت حمل سوخت نیز میگوید: ترانزیتی بودن جاده هم باعث بهبود وضعیت آن نشده. ما همیشه با ۳۲ هزار لیتر بنزین در این جاده تردد داریم که مثل بمبی است که بهدنبال خود میکشیم و با کوچکترین تصادفی ممکن است منفجر شویم.
در همین رابطه «ایوب کرد»، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای سیستان و بلوچستان در گفتوگو با خبرنگار ما میگوید: مهمترین عامل تصادفات استان سرعت غیرمجاز تردد خودروهای حامل سوخت غیرمجاز و همچنین خودروهای حمل غیرمجاز اتباع بیگانه است. نصب دوربینهای ثبت تخلف راهکاری برای کاهش تصادفات درجادههای استان است. تاکنون نسبت به نصب ۵۰ دوربین در جادههای استان اقدام شده که تا پایان امسال افتتاح میشوند.
این مقام مسئول می گوید: متأسفانه شدت برخی از تصادفها به حدی است که ۶۷ درصد افراد در محل حادثه و ۱۰ درصد هنگام انتقال به بیمارستان جان خود را از دست میدهند، سال گذشته 66درصد کل تصادفات استان در محورهای اصلی، ۲۲ درصد در جادههای فرعی و ۱۲ درصد هم در راههای روستایی اتفاق افتاد. در مجموع 26 درصد تلفات انسانی مربوط به تصادفات خودروهای اتباع بیگانه وخودروهای سوخت غیرمجاز بوده و علت بالای ۹۰ درصد تصادفات استان، عامل انسانی است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای سیستان و بلوچستان سرقت علائم راهنمایی و رانندگی درجادهها را از مشکلات اصلی این اداره کل میداند و تصریح میکند: سرقت علائم در جادههای استان بهدلیل مرز بودنش، بالاست. سال گذشته بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان سرقت و تخریب علائم راهنمایی و رانندگی داشتیم.
وی همچنین میافزاید: در استان آزادراه نداریم. آزادراه باید توسط بخش خصوصی ساخته شود از طرفی چون جادههای سیستان و بلوچستان پرترافیک نیست، ساخت آزادراه هم برای بخش خصوصی مقرون به صرفه نیست و تمایلی به سرمایهگذاری در این جادهها ندارد.
او با بیان اینکه 1.6 درصد بزرگراههای کشور در استان ما قرار دارد، میگوید: از این نظر در مضیقه و تنگنا هستیم. این درحالی است که ۹ درصد جادههای اصلی و فرعی کشور را نیز در استانمان داریم. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای سیستان و بلوچستان به هم مرز بودن استان با دو کشور پاکستان و افغانستان اشاره و ازآن بهعنوان یک ظرفیت خوب یاد میکند و میافزاید: به علت عدم پوشش کامل ریل در استان، بالای ۹۵ درصد حمل و نقل توسط جاده انجام میشود.
وی مسیر میلک به چابهار را از مهمترین مسیرهای جادهای استان میداند که در اولویت اول برنامه دولت برای ارتقای محور، از اصلی به بزرگراه قرار گرفته است. کار احداث این بزرگراه به طول ۹۲۷ کیلومتر شروع شده است. کل ترانزیتهای استان به استانهای شرقی و کشورهای همسایه افغانستان و پاکستان از این مسیر انجام میشود. ساخت محور زاهدان به زابل هم در حال اجراست.۵۰ کیلومتر از مسیر زاهدان به خاش، ایرانشهر - خاش هم در دست ساخت است و ایرانشهر- چابهار هم در دست مطالعه است البته قطعه یک آن در شرف شروع است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای سیستان و بلوچستان به کریدور شرقی-غربی میرجاوه - زاهدان – بم اشاره میکند که ردیف اعتبار هم دارد و محور زاهدان - بم آن اجرایی شده و حدفاصل زاهدان - نصرت آباد نیز بزودی تکمیل میشود. وی درباره کریدور ساحلی این استان نیز میگوید: کریدور ساحلی کنارک - بندرعباس تکمیل شده و ارتقای محور از فرعی به اصلی در دست ساخت است. تعدادی هم جاده فرعی داریم که نیاز است به جاده اصلی تبدیل شوند البته این اقدام در دست مطالعه قرار دارد.
کرد؛ جاده زاهدان – زابل را از جادههای اصلی استان میداند که عرض، شیب و قوس استاندارد دارد و در حال تبدیل شدن به بزرگراه است.
«مهدی پارسی»، معاون اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان هم در گفتوگو با خبرنگار ما به محور زاهدان - زابل که در دست احداث است اشاره میکند و درخصوص بودجهای که برای ساخت این مسیر اختصاص داده میشود، میافزاید: ساخت این مسیر به تناسب بودجه سالانهای که اختصاص مییابد، صورت میگیرد. درحال حاضر تمام جادههای سیستان و بلوچستان در دست ساخت و بررسی است و به تناسب بودجهای که دریافت میکنیم ساختشان را انجام میدهیم.
وی خاطرنشان میکند: تمام محورهای استان به تناسب تخصیص اعتبار، به مرور به بزرگراه تبدیل خواهند شد.هماکنون باند دوم محورهای زاهدان – بیرجند، زاهدان – بم و زاهدان - خاش در حال احداث است.در مجموع 700 تا 800 کیلومتر از جاده استان نیاز به احداث بزرگراه دارد و رقمی حدود ۴ تا ۵ میلیارد تومان برای هر کیلومتر بزرگراه اعتبار نیاز است. تاکنون در حوزه شمال استان ۲۵۶ کیلومتر بزرگراه با نصب تمام علائم راهنمایی و رانندگی احداث شده است.
معاون اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان در مورد تصادفهایی که در جاده زاهدان- زابل اتفاق میافتد، معتقد است، بیشتر تصادفها بهدلیل عدم توجه بسرعت و سبقتهای بیجا و در مجموع خطای انسانی است البته اگر باند دوم این جاده ساخته شود تلفات کمتر خواهد شد.
پارسی با بیان اینکه در این سالها برای اتمام بزرگراه هر سال با کمبود اعتبار مواجه شده ایم، میگوید: اگر اعتبار به میزان لازم اختصاص داده شود ساخت بزرگراه سریعتر انجام خواهد شد. البته ناگفته نماند که روند افزایش اعتبار را هر سال داشتیم و امسال هم نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد اعتبار داشتیم. تأمین اعتبار جادهسازی برای سیستان و بلوچستان نسبت به سال گذشته تقریباً دو برابر شده است.
معاون اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان اعتقاد دارد اگر سرعت خودروها مجاز و مطمئن باشد قطعاً تصادفی رخ نمیدهد. متأسفانه ۹۰ درصد تصادفات ناشی از عدم رعایت مقررات رانندگی است. نکته حائز اهمیت این است که هیچ تصادفی بهصورت تصادفی رخ نمیدهد مگرآن که یا مسیر، آماده آمدنمان نباشد یا خودمان مقصر نرسیدن به مقصد باشیم.